Системи менеджменту якості
Стандарти ISO серії 9000, що описують модель системи менеджменту якості, розроблені для того, щоб допомогти організаціям стабільно надавати клієнтам та іншим зацікавленим сторонам продукцію або послуги, здатні задовольняти їх вимоги та очікування. Дана серія стандартів була створена комітетом Міжнародної організації зі Стандартизації-ISO; на основі цих стандартів, національні організації зі стандартизації можуть розробити національні аналоги.
Стандарт ISO 9000 визначає основні положення і принципи менеджменту якості, що створюють основу для розробки і підтримки в дії системи менеджменту якості, конкретні вимоги до якої сформульовані в стандарті ISO 9001.
Організації, які прагнуть до визнання своєї системи менеджменту якості, можуть використовувати даний стандарт для незалежної оцінки та для демонстрації виконання контрактних вимог.
Отримати незалежну зовнішню оцінку організації можуть від третьої сторони-органу з сертифікації, пройшовши відповідну аудиторську перевірку. Більше мільйона організацій по всьому світу мають сертифіковані системи менеджменту якості, підтвердивши ефективність стандарту ISO 9001 як одного з найбільш поширених інструментів побудови системи управління.
Серія ISO 9000 включає в себе:
Стандарт ISO 9000-Основні положення та словник. Стандарт призначений для встановлення єдиного розуміння термінів і понять, що використовуються в стандартах ISO серії 9000.
Стандарт ISO 9001 – Вимоги. Стандарт визначає вимоги, яким системи менеджменту якості організацій повинні відповідати. Будучи загальним і універсальним, стандарт ISO 9001 може бути застосовано до будь-якого бізнесу, підходить для всіх організацій незалежно від сфери діяльності, розміру, форми власності, географічного розташування.
Стандарт ISO 9004– Рекомендації щодо поліпшення діяльності. Стандарт містить рекомендації, що базуються на восьми принципах менеджменту якості, які були розроблені для менеджерів для поліпшення діяльності організації та задоволення вимог всіх зацікавлених сторін.
Стандарти ISO структуровані таким чином, щоб з легкістю бути інтегрованими в існуючу в організації систему менеджменту з метою задоволення і передбачення вимог і очікувань споживачів. Завдяки тому, що остання версія стандарту, що набула чинності в 2015 р., була розроблена з урахуванням так званої структури високого рівня, що лежить в основі всіх найчастіше застосовуваних стандартів, що визначають вимоги до різних систем менеджменту організацій, ISO 9001 став набагато легше сумісним з такими, наприклад, стандартами як ISO 14001 (вимоги до систем екологічного менеджменту), ISO 45001 (вимоги до систем менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці), ISO 39001 (вимоги до систем менеджменту безпеки дорожнього руху), ISO/IEC 27001 (вимоги до систем менеджменту інформаційної безпеки) , ISO 20000 (вимоги до системи менеджменту ІТ-сервісів) та інші.
Вигоди від впровадження та сертифікації:
- підвищення задоволеності споживачів шляхом виконання їх вимог;
- підвищення ефективності внутрішніх процесів організації;
- постійне вдосконалення процесів організації за рахунок виявлення та усунення втрат при здійсненні діяльності;
- поліпшення внутрішніх комунікацій, механізму планування і розподілу матеріальних ресурсів;
- підвищення мотивації персоналу за рахунок прозорості та чіткості виконуваних функціональних обов’язків;
- збагачення знань персоналу в області якості;
- скорочення витрат за рахунок підвищення продуктивності, підвищення якості виробленої продукції, послуг, що надаються і зниження рівня дефектності;
- безперервне вдосконалення діяльності організації за допомогою застосування сучасних інструментів менеджменту якості;
- підвищення конкурентоспроможності організації на національному та світовому ринку.