Системи менеджменту безпеки харчової продукції
Стандарти ISO серії 22000, що описують модель системи менеджменту безпеки харчової продукції, розроблені для того, щоб допомогти організаціям – учасникам продуктового ланцюга забезпечити виконання вимог та очікувань клієнтів та інших зацікавлених сторін.
Стандарт ISO 22000 містить основні положення, а також вимоги до системи менеджменту безпеки харчової продукції в тих випадках, коли організація в продуктовому ланцюзі потребує демонстрації своєї здатності керувати небезпеками, що стосуються безпеки харчових продуктів, для забезпечення безпеки харчових продуктів у момент їх вживання. Вимоги стандарту ISO 22000 гармонізовані з вимогами інших стандартів, наприклад, стандарту в галузі системи менеджменту якості ISO 9001, і таким чином можуть бути впроваджені в інтегровану систему менеджменту.
Незалежне підтвердження відповідності системи менеджменту вимогам ISO 22000 може бути отримано від третьої сторони – органу з сертифікації. Організації, які прагнуть визнання їх системи менеджменту безпеки харчової продукції, можуть використовувати цей стандарт для сертифікації та виконання контрактних зобов’язань.
Стандарт об’єднує принципи системи аналізу небезпек і критичних контрольних точок (НАССР) і прикладні етапи, розроблені Комісією Кодекс Аліментаріус, концепцію системного підходу, принципи управління за допомогою плану НАССР з попередньо необхідними програмами, обміну інформацією з постачальниками, підрядниками, споживачами, законодавчими і регламентуючими органами, концепцію безперервного вдосконалення.
Впровадження системи менеджменту безпеки харчової продукції передбачає:
- визначення політики в області безпеки харчової продукції, яка повинна відповідати як законодавчим і регламентуючим вимогам, так і взаємно узгодженим зі споживачами вимогам в області безпеки харчових продуктів;
- призначення керівника групи з безпеки харчових продуктів;
- встановлення внутрішнього обміну інформацією для своєчасної актуалізації інформації про вимоги до продукції, умови виробництва, управління персоналом, зовнішні регламентуючі вимоги;
- впровадження та підтримка в робочому стані процедури з управління потенційними аварійними ситуаціями та нещасними випадками, які можуть впливати на безпеку харчових продуктів;
- забезпечення відповідними матеріальними та людськими ресурсами;
- аналіз системи менеджменту безпеки харчових продуктів організації для забезпечення її постійної придатності, адекватності та результативності;
- опис сировини, речовин та матеріалів, що входять до складу або контактують з продукцією до ступеня, необхідного для ідентифікації та оцінки небезпек;
- ідентифікацію та оцінку всіх біологічних, хімічних та фізичних небезпек, а також відповідних заходів управління при їх виникненні для кожного виду продукції/процесу за допомогою плану НАССР, Робочих попередньо необхідних програм, а також з розробкою, впровадженням та підтримкою в робочому стані попередньо необхідних програм;
- впровадження процесів, необхідних для валідації керуючих впливів та/або комбінацій керуючих впливів та для верифікації та покращення системи менеджменту безпеки харчової продукції.
Стандарти ISO серії 22000 включають в себе:
- ISO 22000:2005, «Системи управління безпеки харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій у продуктовому ланцюзі»;
- ISO 22000:2018, «Системи управління безпеки харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій у продуктовому ланцюзі»;
- ISO 22003:2013, «Системи управління безпеки харчових продуктів. Вимоги до органів, що проводять аудит та сертифікацію систем менеджменту безпеки харчових продуктів»;
- ISO 22004:2014, «Системи управління безпеки харчових продуктів. Настанови щодо застосування ISО 22000:2005»;
- ISO 22005:2007, «Простежуваність у ланцюзі постачальників харчової промисловості. Загальні принципи та основні вимоги до проектування та впровадження систем».
- ISO/ТS 22002-1:2009, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 1: Виробництво харчових продуктів;
- ISO/TS 22002-2:2013, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 2: Кейтерінг;
- ISO/TS 22002-3:2011, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 3: Сільське господарство;
- ISO/TS 22002-4:2013, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 4: Виробництво упаковки для харчових продуктів;
- ISO/TS 22002-5:2019, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 5: Транспортування та зберігання;
- ISO/TS 22002-6:2016, Попередньо необхідні програми безпеки харчових продуктів. Частина 6: Виробництво кормів та харчування для тварин.
Вимоги стандарту ISO 22000 призначені для застосування всіма організаціями, залученими в один або більше етапів продуктового ланцюга безпосередньо (наприклад, виробники кормів, рослинницькі компанії, тваринницькі компанії, виробників інгредієнтів, виробників харчових продуктів, роздрібні продавці, компанії з надання продуктових послуг, компанії громадського харчування, транспортні компанії, сервісні організації в області зберігання і дистрибуції товарів) або опосередковано (пов’язані з харчовою галуззю організації, такі як виробники обладнання, пакувального матеріалу, очищувальних засобів, добавок та інгредієнтів).
Вигоди від впровадження та сертифікації:
- створення репутації виробника якісного та безпечного продукту харчування;
- відповідність принципам кодексу HACCP;
- використання нових підходів до управління безпекою продукції;
- визнання всіма організаціями, що входять у світовий ланцюжок постачання харчових продуктів;
- системний та запобіжний підхід до виявлення ризиків у галузі харчової безпеки, розробки та впровадження контрольних заходів;
- підвищення інвестиційної привабливості;
- створення надійної основи для ухвалення управлінських рішень;
- створення умов для виконання обов’язкових законодавчих та регламентуючих вимог;
- заміна загальноприйнятого вибіркового контролю готової продукції на запобіжний постійний контроль процесів виробництва;
- можливість створення ефективної системи менеджменту харчової безпеки на базі вже існуючих санітарно-гігієнічних програм та планів виробничого контролю;
- виключно високий рівень гармонізації зі стандартом ISO 9001 «Системи менеджменту якості. Вимоги», що спрощує створення інтегрованих систем менеджменту;
- суттєве скорочення витрат на верифікацію по закінченні обробки товару;
- заповнення наявного розриву між вимогами системи HACCP та стандарту ISO 9001;
- зниження кількості помилок у роботі персоналу за рахунок підвищення рівня його підготовки;
- скорочення витрат на управлінську діяльність організації за рахунок їх реструктуризації у частині витрат на контроль та випробування продукції.